OBSAH
- Porsche 911 GT3 6MT (997.2)
- Porsche 911 Carrera S 6MT (997.1)
- Porsche 911 Carrera 7AT Black Edition (997.2)
- Porsche 911 Carrera 6MT(997.1)
- Porsche 911 Carrera 7AT (997.2)
Dá se říct, že 911 generace 997 mám za poslední roky už trochu najeté – řídil jsem vždy základní zadokolky, s manuálem i automatem, protáhl jsem je po okresce i na okruhu, na docela dlouho dobu stála jedna 911 za mým dálničním rekordem s 270 km/h… no a pak tady bylo to jedno krásný léto, kdy jsem měl na pár týdnů v péči zelenou Carreru S (kterou si jednou prostě koupím!).
Nepoštěstilo se mi ale dostat se za volant žádného modelu, který by neměl v názvu ono kouzelné slůvko Carrera – no prostě, nedostala se mi do ruky žádná lepší verze. Tedy až dosud. Když jsem na letošním AmaterCupu v Kopřivnici měl příležitost nafotit a natočit si krásnou bílou GT3, tak jsem o možnosti projet ani jsem v ní nedoufal – nakonec ale nabídka prohnat ji padla a já ji nemohl odmítnout.
Připraveno pro motorsport
Než se ale dostaneme k tomu, jak GT3 jezdí, tak si pojďme říct něco o tom, co vlastně GT3 přesně je. V rámci modelové hierarchie řady 911 slouží GT3 pro homologaci závodní aerodynamiky, ale ještě stále obsahuje většinu prvků komfortní výbavy.
GT3 v podstatě platí za vrcholnou atmosférickou 911. Generace 997 před faceliftem nabídla pro Porsche typický boxer o objemu 3.6 litru a výkonu 415 koní, faceliftová 997.2 pak zvětšila objem na 3.8 litru a výkon poskočil na 435 koní. Větší výkon v atmosférickém provedení už nabídly už jen varianty GT3 RS s dalšími patnácti koňmi navrch a pak vrcholná GT3 RS 4.0 s čtyřlitrovým motorem a rovnou pětistovkou koní.
Všechny modely GT3 jsou laděny v Motorsport divizi Porsche ve Weissachu a drží se základního receptu devětsetjedenáctky – atmosférický motor, náhon na zadek a manuální převodovka. Jinak se toho ale změnilo docela hodně.
Oproti běžné 911 je GT3 je lehčí, podvozek tužší a aerodynamika generuje výrazně větší přítlak. Motor se dočkal úprav skutečně vhodných pro motorsport – kované písty, odlehčené ventily, odlehčený setrvačník a duté vačkové hřídele. Díky tomu se GT3 dočká zásahu omezovače až v úžasných 8400 otáčkách. V kombinaci s kratšími převodovými poměry se pak dostane na stovku za rovné 4 sekundy. Ručička tachometru se pak zastaví na 312 km/h.
Za volantem
Porsche 911 Carrera S generace 997 řadím mezi nejlepší auta, které jsem řídil – a asi Vás nepřekvapí, že ji GT3 tak trochu deklasuje. Svým projevem je ještě syrovější a surovější. Působí až násilně, přitom ale stále nezapírá svou sofistikovanost.
Když jsem uvažoval nad tím, jak GT3 někomu přiblížit, tak mě napadla analogie aut s akčními hrdiny. Řekněme, že Ford Mustang je tak trochu jako Dwayne Johnson – hromada svalů s jednoduchou hláškou na rtu slibující nekomplikovanou zábavu. Carrera S je trochu jako Jason Statham, trochu atletičtější, hbitější a i dokáže uvěřitelně podat i delší věty.
A co teda GT3? Pamatujete si na Liama Neesona v Taken? Soustředěný, zaměřený na jediný cíl, brutálně efektivní, inteligentní ale přesto ochotný naplno využít násilí ve svůj prospěch. Přesně tak GT3 působí.
Porsche 911 má díky motoru vzadu specifické vlastnosti. Měly by s sebou nést více nevýhod než výhod, ale pokud s ní naučíte pracovat, dokáže Vás 911 skutečně odměnit. GT3 to posouvá ještě o kus dál a pokud dokážete udržet vyvážení vozu v zatáčce, zvládne proletět zatáčkami neuvěřitelně rychle.
Do toho zezadu hřmí motor. Hluboký drsný industriální zvuk se s rostoucími otáčkami mění v ostrý řev, z něhož po těle přebíhá mráz, naskakuje husí kůže a stahuje se žaludek. A to nejděsivější je, že ke svým limitům se GT3 během jízdy ani zdaleka nepřiblížila.
Prostě řidičská nirvána.
mk /2021
V rámci mini-projektu Koňské síly na charitu jsem přispěl 435 Kč na Auto pro Tedíka
Porsche 911 Carrera S (997.1)
3.8l B6 265kW, 6MT, RWD
Porsche 911 generace 997 jsem už tady párkrát měl – tohle je vlastně už čtvrtý kousek. Zatím to ale byly všechno základní Carrery, tahle zelená potvůrka s rychlými pruhy je o malinký stupínek výš v potravním řetězci. Motor má o dvojdecku větší objem a disponuje 34 koníky navíc. Ve výsledku tak atmosférický šestiválcový boxer na zadní kola posílá sympatických 355 koní.
V kombinaci s relativně nízkou váhou vozu pohybující se kolem 1,4 tuny to zajišťuje, že si na nedostatek výkonu bude stěžovat skutečně málokdo. Stovka za 4,5 sekundy a maximálka až nebezpečně se blížící 300 km/h sice zní na papíře už překonaně, ale v reálu je 911 rychlá opravdu hodně a nechá Vás rychlost skutečně procítit.
Každopádně nebudu Vám tady vykládat o tom, jak je Porsche 911 skvělé – ostatně na silnicích je spousta silnějších, rychlejších a vyváženějších aut. Povím Vám ale o tom, jak a proč jsem si vlastně Porsche postupně oblíbil.
Ono totiž Porsche stálo celou dobu tak nějak na okraji mého zájmu. V dobách, kdy jsem seděl tak maximálně za volantem u počítače to byla spíše ta poslední volba – Lamborghini, Ferrari, McLaren – to všechno byly auta podstatně dramatičtější a číslíčka v informacích o voze prostě lákala více.
První jízda s 911 mě taky příliš nepřesvědčila, zážitkovka na dálnici tomuhle autu prostě čest úplně nedělá. To až po letech, kdy jsem měl už něco odjeto a osahal jsem si volanty pár rychlých aut. Tehda se mi asi na hodinku dostala do pracek 911, s manuálem a možností projet si pár okresek. A najednou to prostě nějak secvaklo.
Nyní jsem měl navíc příležitost se se zelenou Carrerou S seznámit trochu více a potvrdit si své dosavadní dojmy – během 14 dní jsem měl možnost vyzkoušet ji nejen v běžném provozu na okresce či dálnici, ale také na okruhu… a také trochu jako daily car, na pár běžných pochůzek.
V kategorii sportů a supersportů si auta ještě stále zachovávají charakter, i přesto však dokáže Porsche 911 v této kategorii a právě v této metrice docela výrazně vyčnívat. A může za to tvrdohlavost konstruktérů i samotné značky – konstrukce vozu s motorem za zadní nápravou má pramálo výhod. Porsche se ale rozhodlo se RR-layoutu držet a vyladit ho do takové míry, až se z 911 stalo docela “hodné” auto.
Při jízdě pod limitem sice už cítíte, že se auto chová mírně jinak, ale ne tak, aby Vás to jakkoliv vyvedlo z míry. Vlastně bych se ani nebál říct, že je auto docela dobře čitelné a pokud umíte autu při řízení alespoň trochu “naslouchat”, tak víte co se děje a máte docela dost času na správnou reakci.
Rád bych napsal, že na limitu a za ním se bude chovat specificky – což se dá jednak očekávat a jednak jsme to už slyšeli mnohokrát z úst zkušenějších – pravda je ale taková, že jsem za těch 14 dní za volantem nenašel odvahu se k limitům vůbec přiblížit – moje limity jsou odhadem 30, možná i 40 km/h pod schopnostmi auta, a nerad bych pokoušel štěstěnu.
Limity jsou totiž skutečně vysoko a něco mi říká, že po jejich překročení bude cesta do pekel zatraceně rychlá. Tohle auto prostě funguje poctivě mechanicky do takové míry, že to už musíte skutečně pořádně přehnat… a to už se pohybujete v rychlostech, které nabízí jen minimální prostor pro chybu.
Jaká ale byla tahle konkrétní Carrera S jako daily car? Překvapivě docela příjemná. Není s ní problém zajet na nákup, do kufru se toho dokáže naskládat docela dost – foťák, dva blesky a dva stativy se do něj vměstnaly bez problémů a ještě trochu prostoru zbylo. A pokud si nepřepnete podvozek na sport, tak Vás ani nevyklepe.
Parkuje se s ní podle očekávání trochu hůře. Dlouhý přední převis si trochu koleduje o polibek s vyšším patníkem a sám jsme byl několikrát překvapený, jak malá byla ve skutečnosti má domnělá obrovská rezerva. Levé zpětné zrcátko nezmenšuje, takže v něm není příliš vidět, výhled pře interiérové z velké části blokuje olbřímí křídlo na zádi a parkovací senzor se brzy stane Vaším nejlepším kamarádem.
Navíc musíte i trochu více takticky volit vhodná parkovací místa spíše na kraji parkoviště – nastupuje se přece jen docela nízko a dveře potřebujete otevřít trochu více. A s tím kolik pozornosti tohle auto vzbuzuje musíte počítat s tím, že si Vás mnoho lidí automaticky zařadí do kolonky “namachrovaného idiota s drahou károu” a někteří z nich prostě budou mít potřebu Vám schválně blokovat dveře, bez ohledu na to, že Vy sami budete parkovat tak slušně, jak jen to jde.
Ne vždy je ale pozornost negativní – snad jen z výjimkou veteránů jsem v ničem nezažil tolik mávání, zvednutých palců, proseb o zaturování a dětí pronásledujících mě ulicí v naději, že pořádně prohrábnu plyn. Čemuž jsem popravdě vždycky celkem rád vyhověl – docela dobře si pamatuju, kolik radosti jsem z toho jako malej capart měl. (tedy, ne že by mě to v dnešní době opustilo)
Jo – tohle auto prostě není introvert. Výrazná zelená barva s rychlými pruhy upoutá pozornost stejně rychle jako ne zrovna tichý výfuk. A to jsem ani nezačal básnit o tom obrovském křídle na zádi, které obvykle zdobilo varianty GT3. Je prostě… provokativní? Vulgární? Ale ne moc, prostě tak akorát na hraně – spíše jako rozparek na elegantních šatech táhnoucí se až někam ke kyčli, než jako tanga lacině vykukující z riflí.
Troufnu si tvrdit, že snad každý zájemce o sport či supersport, by si měl nějaké Porsche 911 vyzkoušet – možná mu nesedne, možná si najde jiného favorita, ale je natolik specifické, že stojí za seznámení. V mém případě prostě dokázala Carrera S zahrát na ty správné noty….
mk /2020
Porsche 911 Carrera (997.2)
Black Edition
3.6l 254 kW 7AT PDK, RWD
Řídit Porsche 911 je pro mě vždycky takový malý svátek – generace 997 se mi dostala do rukou už ve třech exemplářích a nikdy jsem se jí nemohl nabažit. Šestiválcový atmosférický boxer pod kapotou posílá na zadní kola 345 koní a díky tomu zvládne zdolat stovku za 4,5 vteřiny.
Jo, tohle auto je rychlé – ale o tom to není. Ostatně najde se spousta rychlejší i výkonnější konkurence. Porsche 911 je jedno z těch aut, které mají jedinečný charakter broušený po dlouhá desetiletí. Moderní technika z auta s na dnešní poměry vlastně celkem šílenou koncepcí s motorem vzadu dělá vcelku bez problémů zvládnutelný stroj, o svá specifika ale naštěstí nepřišel.
Posezení v 911ctce je prostě nezaměnitelné – na cestu koukáte přes nafouklé blatníky, ve zpětném zrcátku se rýsují široké boky a z motorového prostoru vyje po otáčkách lačná bestie. Zároveň při jízdě stále cítíte, že těžiště vozu je trochu více vzadu. A přesto je 911ctka stále vůz, který není v každodenním provozu nijak zvlášť zákeřný a je slušně použitelná i ve městě.
Vůz který se mi tentokrát dostal do rukou je navíc rozlučková limitka Black Edition, pod kterou spadalo posledních 1911 vozů generace 997 – tento konkrétní se může pyšnit plaketkou s číslem 1841 a speciální černou metalickou barvou Basalt Black. Majitel je zapálený petrolhead a sem tam se podělí i o nějaké to video na ig: 911_black_edition – závistivé slintání nad roadtripy povoleno.
mk / 2019
Porsche 911 Carrera (997.1)
3.6l 254 kW, 6MT, RWD
Porsche 911 (997) jsem si už kdysi projel v rámci zážitkové jízdy – taková ta trapárna na dálnici, kdy je vrcholem jízda tunelem s vytočeným motorem. Tentokrát jsem si ale 911 mohl vychutnat pěkně na cestě a to bylo úplně jiný kafe. Tahle navíc měla skořepiny Recaro (do kterých jsem se překvapivě nakonec nasoukal) a přísahal bych, že podvozek byl tužší. Serpentiky za Prahou ubíhaly neskutečně rychle, tak rychle že jsem si nepohlídal benzín a asi 3 km od benzínky prostě chcípl. Když jsem volal majiteli co se stalo, tak mi říká “Ty vole, vždyť ty jseš až někde u Benešova”… a já měl furt dojem, že jsem tak 20 minut za Prahou. Naštěstí se nám to podařilo chcípnout před domem moc milých lidí, kteří neváhali, půjčili mi kanystr a zavezli mě na benzinku, takže jsme zase tak strašné zpoždění nenabrali. Nejvíc to tedy nakonec odneslo moje ego, protože takovouhle lamárnu jsem si nestřihl už dlouho.
Tohle auto je ale prostě skvělé. I když jsem si už užil větší magořiny (zvláště co do zrychlení), tak je to prostě jedno z těch aut, které mají neskutečné kouzlo – od zvuku boxeru vzadu, přes citlivost řízení až po schopnost prolétnout serpentinami. A ten pocit, když ve zpětném zrcátku vidíte ty rozpláclý široký boky… a taky pozornost co to vzbuzuje. V jeden moment jsme trochu zabloudili na jeden plácek mezi baráčkama, museli jsme se otočit a v ten moment přijeli dva malí kluci na kolech a s neskrývanou radostí koukali, co že to k nim na vesnici vlastně zabloudilo. A jelikož si dobře pamatuju, jak jsem tyhle věci tehdy prožíval (no, vlastně je prožívám až doteďka), tak jsem zamával a alespoň jim trochu zahrál na výfuk
Celou dobu za volantem jsem si jen v palici říkal, jak strašně bych chtěl být v ten moment na okruhu a s možností to protáhnout pořádně bez obav z toho, co by mohlo být za zatáčkou. Je to prostě jedno z těch aut, který možná nejsou nejrychlejší ani nejvýkonnější, ale prostě jako celek fungují naprosto skvěle a mají charisma.
mk / 2019
Porsche 911 Carrera (997.2)
3.6l 254 kW, 7AT, RWD
Tak jsem se zase jednou projel. Tentokrát to byla klasika ze Zuffenhausenu – Porsche 911 Carrera 997 od PUJCPORSCHE.cz A jaký to bylo? Celkem fajn – 345 koní propůjčuje autu hodně slušnou dynamiku, na stovku vystřelí pod 5 sekund a za dalších jedenáct sekund už sviští rychlostí o další stovku vyšší. Při jízdě v Ostravě je pak třešničkou na dortu průjezd Klimkovickým tunelem se staženými okýnky a řádně vytočeným motorem.
Bohužel je však 30km okruh dost krátký a dálnice samotná zážitek docela ničí – jen těžko si auto vychutnáte, když Vám před čumákem začnou předjíždět kamiony a uberou Vám z jízdy dobré dva kilometry. Na druhou stranu musím přiznat, že po loňské jízdě s Arielem Atom od Svezeníčko jsem už asi hodně zmlsaný. Ale tam šlo o trochu adrenalinovější zážitek…
A něco na závěr? Pujcporsche.cz nenabízí špatný zážitek, to rozhodně ne – ba naopak si dovolím tvrdit, že v dané kategorii jde o mírný nadstandard. Ale je třeba počítat s tím, že se prostě jede po dálnici a na té to prostě taková sranda jako na uzavřeném okruhu nebo okresce není a nebude.
mk /2014