Rubriky
15 minut za volantem na okruhu za volantem

Porsche 911 (996)

Generace 996 není mezi příznivci Porsche 911 úplně nejpopulárnější. Tehdejší puristy popuzoval odklon od osvědčeného designu s kruhovými světlomety i náhrada klasického vzduchového chlazení. Je ale třeba přiznat, že v rodokmenu Porsche 911 platí 996tka za milník.

Porsche 911 (996.1)

3.4l B6 221kW, 6MT, RWD

Porsche 911 (996)

Já osobně můžu generaci 996 porovnávat s jejími předchůdci pouze papírově – do rukou se mi totiž vždycky dostala pouze její následovnice 997 a můžu jen doufat, že se ke starším kouskům někdy dopracuji. Názor na devět-devět-šestku jsem si ale samozřejmě nějaký udělat dokázal.

Designová proměna

Prvně je tady design, který mnozí zavrhují. Pro přední světlomety se vžilo trochu pejorativní označení „rozteklé vejce“. Já osobně jsem s tímhle designem vlastně nikdy problém neměl, musím ale přiznat, že s odstupem času prostě trochu zestárl (což ale nemusí být nutně špatně). Hlavně v úplně původní verzi s 996.1 s oranžovými směrovkami. Blinkry pozdější 996.1 dostaly čirou optiku a faceliftovaná 996.2 kompletně přepracovala tvar předních světlometů.

Na druhou stranu, generaci 996 díky tomu poznáte na první pohled. Rozpoznat mezi sebou její následovníky je zhruba stejně náročné, jako rozpoznat její předchůdce. Když víte, co hledat, tak se zorientovat zvládnete, ale chviličku to zabere.

Inženýrská revoluce

Design se vepsal do paměti, ty důležité změny ale vidět nejde. A teď nemluvím jen o přechodu na chlazení vodou, což je mezi motoristickými nadšenci jeden z nejznámějších faktů vůbec. Jenže 996 měla s předchůdci vlastně společného jen málo.

 Poprvé za celou historii řady 911 přišlo Porsche s kompletně novou podvozkovou platformou, v níž byste nenašli zakomponované díly s historií táhnoucí se až někdy do 1964. Jedinou výjimkou byla snad jen zadní náprava multi-link odvozená od předchozí generace 993.

Šestiválcový boxer M96 byl vyvíjen souběžně i pro levnější vstupní model Boxster (986), pod jehož kapotu se dostaly varianty s menšími objemy od 2.5 do 3.2 litru. Porsche 911 začínalo na objemu 3.4l a výkonu rovných 300 koní, výkonné varianty a modely po faceliftu se poté dočkaly navýšení objemu na 3.6 litru.

Základní Carrera z roku 1997 oplývala výkonem rovných 300 koní, sprint na stovku zvládla za 5.2 sekundy a rozjela se až na 280 km/h. Vrcholné Porsche 911 GT2 z roku 2001 stále nabízelo pohon na zadní kola a z motoru za pomoci turbodmychadla ždímalo 462 koní. Na stovku se dostalo za 4.1 sekundy a metu 300 km/h dokázalo pokořit o 15 kilometrů.

Za volantem

Generace 996 není jízdně příliš vzdálená svému nástupci 997 – což není zase takovým překvapením. Po technické stránce byla generace 997 spíše evolucí a pouze vybrušovala to, co 996 načala. Je ale potřeba mít stále na paměti, že 996 měla vzadu o centimetr užší pneumatiky. Navíc v kombinaci s ne tak rychlou a zároveň trochu benevolentnější elektronikou konce devadesátých let.

Díky tomu je 996tka trochu rozevlátější a o chlup pomalejší než její následovník, jízdní zážitek ale nabídne velmi podobný. To důležité je totiž zakódované přímo genech modelové řady 911, která je od počátku koncepčně úplně špatně, a přesto funguje na výbornou. Tedy alespoň v kombinaci se zkušeným řidičem.

V zatáčkách se 911 díky rozložení váhy chová specificky a pro optimální průjezd musíte plynovým pedálem najít ten správný balanc. Pokud to nezvládnete, dokáže Vás 911 vytrestat nedotáčivostí i bleskovou přetáčivostí. Schopnému řidiči se ale devětsetjedenáctka odvděčí prvotní rychlou reakcí na manévry volantem a hromadou trakce na výjezdu ze zatáčky.

A k tomu je tu ten parádní zvuk, který boxer pod zadní kapotou produkuje – od dunivého rachotu v nízkých otáčkách až po kvílení v těch vysokých.

Projel jsem si pouze dvě relativně moderní generace, ale myslím, že chápu, co dělá Porsche 911 kultem. Jízdně se generace 996 maličko liší od 997. Od předchozí 993 se liší možná trochu více a od ještě starších devětsetjedenáctek se možná liší docela dost. Jenže díky koncepci s motorem vzadu mají při ostré jízdě pořád stejně specifické jízdní vlastnosti.

Prostě – žádné jiné auto nejezdí tak, jako Porsche 911. Jasně, najdou se rychlejší i ovladatelnější auta. Auta v kategorii sportovních a supersportovních vozů si dodnes zachovala docela výrazné charaktery, přesto mezi nimi dokáže devětsetjedenáctka vynikat. Je prostě jiná, a to je na ní naprosto skvělé! Bez ohledu na generaci.

mk / 2021


V rámci mini-projektu Koňské síly na charitu jsem přispěl 300 Kč na Auto pro rodinu nemocného Dominička