Rubriky
15 minut za volantem to nejlepší, co jsem kdy řídil

Lotus Elan SE

Na svou první jízdu Lotusem jsem se hodně těšil. Elan sice nemá motor uprostřed a náhon na zadní, znalci o něm ale mluví jako o jedné z nejlepších předokolek.

Lotus Elan SE 1.6 Turbo

1.6 Turbo I4 121kW, 5MT, FWD

Povedlo se a já konečně usedl za volant svého prvního Lotusu. Elan se vyráběl mezi roky 1989-1995, poté v jeho licenční výrobě pokračovala Kia, pod touto značkou se však prodával pouze v Asii.

Pod kapotou se ukrýval motůrek 1,6 od Isuzu a to buď v atmosférické variantě anebo ve variantě s turbem. Atmosféra se váhou vešla těsně pod tunu a nabídla 130 koní, turbo vážilo o metrák více, zato však posílalo na přední kola o 32 koní více.

Byť se 162 koní nezdá jako mnoho, s lehkým autem dokázaly slušně zacvičit a stovku dokázal pokořit těsně pod 7 sekund. Srovnal tak například vozy jako Corvette C4. Ferrari 308 GTS, Mazdu RX-7 Turbo, Porsche 924 či Aston Martin Virage V8.

Na rozdíl od ostatních vozů značky oplýval Elan pohonem předních kol. Lotus investoval nemálo prostředků na to, aby vyladil jízdní vlastnosti a Elan tak byl ve výsledku trochu “přeinženýrovaný” – později prodávaná druhá série již měla méně komplikovanou zadní nápravu a bohužel z legislativních důvodů také nižší výkon.

Prodeje Elanu byly celkem bídné a do velké míry za to mohla první generace Mazdy MX-5 představená ve stejném roce. Ta se paradoxně koncepcí blížila původnímu Lotusu Elan z šedesátých let více, než jeho moderní nástupce. Nabídla sice nižší výkony, ale zato nižší cenovku, jednodušší a spolehlivější techniku a hlavně náhon na zadek. Zatímco nový Elan byl spíše soustředěný stroj, malá MX-5tka byla rozvernou hravou motokárou, která se občas nechala vyprovokovat k pěknému švihnutí zadnicí.

Sedět za volantem Lotusu bylo skvělé, byť jsem neměl příležitost jet s ním pořádně ostře. Podvozek je naladěný opravdu výborně – ostatně od Lotusu byste snad nečekali nic jiného. A je to poprvé, co jsem usedl za volant vozu s turbem ze staré školy, jehož jediný účel je zvyšovat výkon. Turbodíra je citelná, píská to, syčí to a občas to jen tak lehounce střelí z výfuku. Prostě paráda.

Ani já se nevyhnu srovnání s Miatou, které se opravdu nabízí. Lotus je skvělý stroj a od základu nabízí výkony, které z MX-5tky teprve musíte vydolovat. Mazda ale jednoznačně vede po stránce komfortu – střechu v Miatě sundáte / nandáte jednoduše jednou rukou za nižších rychlostí, oproti tomu střecha Lotusu je sice efektně schovaná pod krytem, ale práce s ní je skutečně příšerně komplikovaná. Odjisti, potáhni, zatlač, potáhni, vylez, zvedni, zatlač, potáhni, zatlač, zajisti, zalez…

Úplně jinde je pak v Miatě řazení, které je od výroby krátké, jisté a přesné. Dlouhá řadící páka Elanu sice zapadá docela přesně, ale pocitově působí oproti MX-5tce docela gumově.

No a pak je tady ten fakt, že Lotus je prostě předokolka, takže se skutečně nevyblbnete tak jednoduše jako s Miatou, která jde té přiblblé a jednoduché zábavě za volantem tak nějak naproti a to i v nízkých rychlostech.

Na druhou stranu je však Lotus Elan často zmiňován jako jedna z těch nejzábavnějších předokolek všech dob a s tím se dá popravdě jen těžko nesouhlasit. Je to prostě Lotus.

mk / 2020