Ford Mustang GT (+ kompresor)
5.0 V8 kompresor 630kW+, 6MT, RWD
Každá příležitost svézt se Mustangem je takový malý svátek, tohle je ale úplně jiný level. Na první pohled to poznat nejde, tváří se skoro až nevině a sériově, pod kapotou však na pětilitrové V8 trůní kompresor a v současnosti ze sebe se správným benzínem a ve správném rozpoložení nastavení nějakých 850 koní… a prý se dá jít ještě o něco dál.
Už dlouho jsem nepřistupoval k autu s takovým respektem, standardní Mustang vedle něj působí až krotce – a to ani zdaleka nebyl nastaven na plný výkon, co jsem pochopil tak spíš někde kolem 700 koní. Každopádně to stále stačí na to, aby byl tenhle Mustang tím nejvýkonnějším strojem, za jehož volant jsem měl tu čest usednout – sesadil Teslu Model X P90D, kterážto sice uvádí 762 koní, ale jako sprostý součet výkonů dvou motorů (které nikdy nemají plný výkon zároveň). Takže celoživotní cíl, usednout za volant tisícikoňového auta je momentálně splněn na nějakých 70% (já vím, v roce 2060 bude mít tisíc koní dost možná oktávia v eresu). Každopádně těší mě, že titul nejvýkonnějšího vozu, se kterým jsem se kdy projel opět náleží pořádnému benzíňáku, a ne elektrice.
Jen těžko se dá popsat husina, kterou dokáže navodit kompresor v kombinaci s klapkou ve výfuku – ať už sedíte vevnitř, nebo jede za vámi a jen tak zařve. Překvapilo mě, že pokud jedete klidně, tak umí být stále celkem civilní, třebaže se stačí jen trochu méně kontrolovat a dokáže být naprosto brutální a nemilosrdný. Nějak jsem to ale v půjčeném autě neměl odvahu zkoušet, můžu tedy jen posuzovat z pozice spolujezdce – ve standardu mustang dovolil se zapnutou stabilizací celkem dost blbinek, tady se ale chytá jen stěží.
mk / 2019
Ford Mustang GT
5.0 V8 324kW, 6MT, RWD
Mé druhé setkání s Mustangem proběhlo opět na okruhu, tentokrát ale nikoliv v Mostě, ale na trackdayi Amatercupu v Sosnové. A jelikož bylo tehdy na trati docela volno, mohl jsem si to docela užít.
Během dne jsem vyzkoušel Subaru WRX STI, Mustanga v pětilitru a k tomu ještě lehounké BMW 2 Coupé 240i M-Packet. A byl to také první den v životě, kdy jsem se tak trochu více učil driftovat – byť na úplné vypnutí stabilizace jsem si tehdy netroufnul ani v jednom.
Srovnávat těžkotonážního Mustanga s lehoučkým Báwem bylo docela zajímavé. Dodnes nevím, které z aut se mi líbilo víc – obě byly prostě skvělé.
mk / 2017
Ford Mustang GT (Cabrio)
5.0 V8 324kW, 6MT / 6 AT, RWD
Jelikož mě při zápisu všichni kolegové předběhli a vyzobali na zahřátí slabší vozy, byl jsem hned na svou první jízdu posazen do žlutého Mustangu Fastback s manuálním řazením. Rovnou se přiznám, že jsem měl z jízdy respekt – neznal jsem pořádně okruh ani auto, takže jsem se nepouštěl do žádných větších ztřeštěností.
Jízda v Mustangu je každopádně úchvatná. Příval výkonu putujícího na zadní kola při sešlápnutí plynu je opojný a auto se za hrubého hřmění motoru vrhá dravě vpřed. Teprve až na brzdách Vám dá pocítit svou nemalou váhu.
Průjezd zatáčkou pak probíhá dle Vašich choutek – přiznejme si to, Mustang přímo svádí k průjezdům zatáček bokem a nechá se vyprovokovat velice snadno. Hned po Fastbacku jsem měl možnost vyzkoušet si i Convertible, tentokrát však s automatickou převodovkou. S tou jsem se však při jízdě tolik nesžil – minimálně na okruhu s ní Mustang působil trochu těžkopádněji.
Text je výňatkem z článku Ford Performance Day na závodním okruhu v Mostě napsaném pro Autoweb.cz
mk / 2017