Martin – vrchní autosomrák
Zdar! Já jsem Martin a tohle je Quest For Cars – můj vlastní motoristický projekt mapující mou motoristicko-žurnalistickou kariéru. Projekt bez zásadnějších komerčních ambicí, nutno podotknout. A tak zde vedle pečlivě nafocených fotek a poctivých recenzí občas najdete i nějaký ten příšerný noční cvak mobilem a přitroublý žblept, který jsem kdysi kdesi utrousil na Facebooku. Ale na tom zapracuju, přísahám!!!
Jak to všechno vlastně vzniklo?
Auta jsem měl rád už jako malej smrad pařící nýdforspídy, nikdy jsem si ale ani v nejlepším snu nedokázal představit, jaké příležitosti na mě nakonec čekají. Řidičák jsem udělal hned jak to šlo a hned jsem začal jezdit denně. Zrovna moc příležitostí k projížďkám se mi nenaskytlo. Nakonec jsem se ale tak nějak připletl k tehdy populárnímu a mému oblíbenému Autoweb.cz, kde jsem si následně užil sedm krásných let na pozici externisty. V roce 2020 jsem přešel přechod pod křídla AutaPodLupou.cz.
Bohužel motoristická novinařina se dělá z Ostravy přece jen docela špatně. Všechna zastoupení automobilek jsou v Praze a auta se půjčují většinou na týden a to ještě od úterý do pondělí. Proto jsem se k testování dostal jen občas – párkrát do roka jsem dostal káru na delší test, občas jsem si udělal výlet na nějakou zajímavou novinářskou akci a sem tam jsem si zaletěl na nějakou tu seznamovačku do ciziny. Takže se ze mě stal…
Profesionální motoristický somrák!
Časem samozřejmě moje motoristické choutky sílily a v roce 2017 jsem se rozhodl hecnout sám sebe a dorazit svou první stovku aut. A tak jsem mimo objíždění akcí začal tak trochu “somrovat” svezení i po známých.
A šlo to překvapivě dobře – známí často řekli svým známým, moje žblepty na Facebooku si občas i někdo přečetl a na svezení mě začali zvát i úplně cizí lidi. Takže jsem díky tomu svému somrování poznal spoustu zajímavých lidí se společným zájmem a navázal pár nových přátelství.
Proč Quest For Cars?
Dlouhou dobu jsem svoje výzvy publikoval jednoduše na Facebooku. Celkem mile mě překvapovalo, kolik lidí vlastně ty moje žblepty čte – a překvapilo mě i to, že je čtou lidi, do nichž bych to nikdy netipoval. Prostě mi to všechno dávalo smysl a dodávalo mi to energii pokračovat.
Jenže Facebook není dokonalý a příspěvky se na něm zpětně dohledávají fakt blbě. Takže jsem se nakonec rozhodl dát do kupy tento web, na kterém najdete jak mé Facebookové žblepty, tak i regulérní recenze a články, které jsem psal oficiálně v rámci své “kariéry motoristického žurnalisty na velmi částečný úvazek”. A to včetně článků, které jsem nakonec z různých důvodů nevydal.
A proč tak pitomej název? Quest For Cars? Protože jsem se nikdy nebral přehnaně vážně a prapůvodně šlo o moje motoristické výzvy. A protože Quest For Glory!
Máte auto? A mohl bych se projet?
Moje výzvy samozřejmě pokračují – letos jsem se rozhodl doplnit si vzdělání a otestovat všechny moderní Škodovky, najde se hromada snových aut, kterými bych se rád projel a pak je tady samozřejmě meta nejvyšší – rád bych se nakonec projel tisícovkou auta. Nesmějte se, já vím, že profesionální novináři to zfouknou jen tak mimoděk za pár let, ale já se tomu nikdy na fulltime asi věnovat nebudu.
Pokud byste se do toho chtěli zapojit a nechat mě Vaším čtyřkolým miláčkem projet, budu určitě moc rád, když se mi ozvete – buďto na e-mail martin@questforcars.cz nebo pomocí zprávy na mojí Facebookové stránce facebook.com/questforcars.
Martin Kusyn, 2021
Moje dosavadní motoristické achievementy
- Desetidenní trip přes celou Skandinávii, spaní v autě a 6500 km
- Tisíc mil 36 hodin (2019, Anglie)
- 1000 km za den (2013, Finsko)
- 800 km na jeden zátah (2012, Polsko)
- 272 km/h v KIA (2019, Německo)
- Stovka pod 3 sekundy (Ariel Atom 3)
- Jízda na Nürburgringu se Subaru WRX STI
- Projížďka s 850k Mustangem
- Projížďka s nejlevnějším elektromobilem na trhu
- Projížďka s Teslou Model S P85D
- Projížďka padesát let starým autem
- Projížďka Trucktrialovou Tatrovkou 813 “Kolos” 8×8
- Projížďka s hejnem splašených trubek a motorem z Hondy
- Sporťák s motorem uprostřed
Co bych si chtěl splnit
- Pokořit rychlost 300 km/h
- Pokořit rychlost 200 mil za hodinu
- Auto, co točí přes 10000 RPM
- Auto s wankelem
- Auto starší než sto let
- Auto s vodíkovým pohonem
- Auto s parním pohonem
- Svezení s autem o výkonu 1000 a více koní
- Svezení s Lamborhini Diablo (dětský sen)
- Svezení s jakýmkoliv moderním Italským supersportem
- Svezení s Hummerem H1
- Svezení s Jaguarem E-Type
- Svezení s Porsche 911 Turbo 930 (Widowmaker)
- Svezení s opravdovým závodním autem
- Svezení s driftovacím speciálem
- Zažít pořádnou offroad expedici
- Udělat si závodní licenci
- Odjet vytrvalostní závod
- Naučit se driftovat
- Projet se po Transfagarasanu
- Projet se po Trollstigen
- Projet se po Passo dello Stelvio
- Projet celou Route 66
- Projet Evropu od nejjižnějšího po nejsevernější bod
Hanys – somrák přicmrndávač
Zrodil se z Twinga a nechá si říkat Eso (Rimmer), jeho nerdí dušička naprosto ladí povahou tohoto fanouškovského projektu – tak pojďmě kouknout, co o sobě poví.
S Martinem se známe už od gymplu, kdy se naše už tehdy automobilové duše sešly. Takové neobyčejné pokrevní bratrství (v té době jsme dokonce oba měli kultovní Renault Twingo první generace). Čímkoli začne náš rozhovor, opravdu vždy skončíme u aut.
Jako velký fanda původního Top Gearu a WRC jsem se nahltal mnoha informacemi a zprostředkovanými pocity. No, chybělo mi jedno. Zažít si svůj vlastní pocit z řízení jakýchkoli dalších aut. Využít všechny smysly naráz v jeden okamžik je pro mě senzace, kterou se mi s pauzami dlouho nedařilo konejšit.
Po studiích Báňské jsem se přestěhoval do Brna. Z rodinného domu s garáží a dílnou (kde jsem se staral o stárnoucí rodinnou flotilu) do bytu s absolutně křivým terénem okolo, znemožňující si zkontrolovat olej, vyměnit kola atd. Rázem jsem si připadal jako bez ruky. Pak přišla svatba, dítě, změna práce a 3 roky bez reálného motorismu uplynuly jako změna 4 ministrů zdravotnictví (květen, 2021).
V práci jsem našel pár zapálených motoristů, co jsme spolu chodili na motokáry či další akce než se přihnal Corona cirkus se zavřením všeho, vyjma nejnutnějších služeb. Bude tomu rok, co jsme po dlouhé době dali s Martinem řeč. O jeho zážitcích o testování aut stylem “můžu si to půjčit?”. O mé vizi, vytvořit na Facebooku skupinu Petrohead Engineers, na sdílení článků o autech co bych chtěl projet, domlouvání se na akce a další zajímavosti. A pak Martina napadlo udělat přímo web QuestForCars.cz, který bude sloužit jako encyklopedie zážitků, se kterými se s vámi rádi podělíme.
BIO
Ace, Eso, Hanis, Antonio, Johnny… přezdívek za můj život jsem měl haldu. Avšak v duši mám auta.
První foto důkaz sebe za volantem mám v 10. měsíci a na třetí narozeniny jsem dostal sadu autíček na hraní (které jsem prý postupně rozebral). Řízení mě začalo bavit už od doby, co jsem v rodině začal v 8. třídě jezdit s jednoosým traktorkem Vari s vlečkou na pole a zpět. Pluh, sekačka, kultivátor, nevěřili byste, co všechno dovede 125cc motor odvést za práci. Pak přišel gympl, Martin, můj řidičák na auto a po mechanické stránce jsem se začal starat a zajímat i o auta.
První bylo Twingo a dědova Mazda 626. Oboje začaly stárnout, avšak můj mechanický um, vůle a parta mechaniků o ulici vedle mi pomohla naučit se o autech všechno zejména po technické stránce i uvnitř. Díky tomu jsem prodloužil oběma autům život o další 4 a 6 let, než šly obě s mým brekem do šrotu.
Brno, svatba, dítě, změna práce.
Bez dílny se auto na svažité ulici opravuje špatně. Nezměříte si olej, nevyměníte kola. A tak má autoduše začala chřadnout. Až ve 28 letech jsem pochopil, že autista není zkratka pro automobilového nadšence. A mé tělo si o auta v roce 2019 opět řeklo. V práci jsem našel pár petrolheadů, se kterými zajdeme na motokáry či nějaké další akce, a zkusil jsem si první půjčené auta. Projet jen tak. Natočit a sestříhat video jsem si zkusil avšak i přes velmi pozitivní zpětnou vazbu se za samotnou prací skrývá enormní časový rozpočet (40 hodin na 3,5 minuty), který byl na mě moc.
Psaní článků člověkem mající sloh školáka.
Slibný začátek. Umím psát. Dokonce všemi deseti a poslepu. Ale obsahově? Naučit se to pro mě bude výzva. Rád spojuji příjemné s užitečným, zejména pokud se můžu v něčem naučit a zlepšit. S Martinem, coby editorem za zády snad dosáhnu lepších úspěchů než na základce při slohu. Upřímně, jsem nadšený a nečekal bych, že se z QuestForCars stane plnohodnotný web plný vzájemné inspirace a sdílení nevšedních zážitků.
Facts
- Řidičák skupiny ABCE
- Mám rád auta, co mají styl.
- Oblíbený segment – hravá, lehká a praktická auta za rozumnou cenu
- Petrolhead Engineers skupina na FB
Jan Slivečka, 2021