Rubriky
půlhodina za volantem to nejlepší, co jsem kdy řídil

Tesla Model S

Nedávno jsem měl možnost nechat se povozit v šíleném P85Dčku. Nakonec došlo i na druhé focení a s ním pro mě přišla i možnost si auto na vlastní kůži vyzkoušet – a rovnou přiznám, že to byl obrovský zážitek. Se svým 691 koňmi je tahle Tesla tím nejvýkonnějším a druhým nejrychlejším, co jsem zatím měl tu čest řídit … a vzhledem k tomu, že to nejrychlejší byly anglické trubky s přifouknutým Japonským motorem, můžu říct, že jde o opravdu úctyhodný výkon. Od velkého, elegantního, luxusního a krotkého vozu byste jej čekali jen stěží …

Tesla Model S P85D

2x elektro 515kW, AT, AWD

Po usednutí do vozu Vás obklopí luxus. Interiér je minimalistický a uhlazený. Většinu tlačítek nahrazuje obrovský dotykový display ve středu palubní desky. Všechno je elegantní a postavené se smyslem na detail. Model S ve specifikaci P85D je čtyřkolka poháněna dvěma elektromotory o celkovém výkonu 691 koní. To stačí k tomu, aby byl více než dvě tuny vážící vůz katapultován na stovku za 3,3 sekundy. Zrychlení je doslova fenomenální a zarazí Vás do sedačky s razancí závodních speciálů.

Jenže se nebavíme o trubkovém rámu s motorem, volantem, koly a plastovým výliskem místo sedačky, ale o plnohodnotné luxusní pětimístné limuzíně, ze které po pěti stech kilometrech na dálnici vylezete relativně svěží. Jedním z důležitých vjemů je také tichost, která prožitek umocňuje. Auto Vás katapultuje dopředu a přitom neslyšíte nic, krom svištění vzduchu a případných zvukových projevů spolujezdců lapajících po dechu.

Model S se na silnici chová velice příjemně. Pohybuje se po silnici naprosto hladce a neslyšně jako kočka. V zatáčkách i přes svou značnou váhu drží díky svému sofistikovanému systému kontroly stability. Na dálnici je pak sebejistá při jakékoliv rychlosti. A změna rychlosti je opravdu pouze dílem okamžiku. Následkem sešlápnutí plynového pedálu je rána do zad a instantní překročení legálních limitů. O sekundu dvě později už rychlost auta překonává hranici slušného vychování. No a pak můžete také zapnout „Insane“ nebo „Ludicrous“ mód a ždímat baterii naplno. Reakce na plyn je v ten moment ještě intenzivnější.

A přitom stále neslyšíte nic krom opravdu tichého bzučení měniče, které trochu přidává na atmosféře. Příval výkonu neustává, dokud se o své slovo nepřihlásí omezovač rychlosti. Zatímco se řítíte dálnicí a zanecháváte okolí v němém údivu, za volantem máte dojem, že by auto zvládlo zrychlovat do nekonečna. S naprostým přehledem a bez zaváhání.

Tesla Model S P85D je prostě neskutečné vozidlo a lze jej momentálně jen těžko s čímkoliv srovnávat. Pokud bude elektrická budoucnost automobilové dopravy obsahovat takováto auta, nemusíme se jí tolik obávat – o zážitky za volantem totiž nouze nebude.

Text je výňatkem ze článků První dojmy: Tesla Model S P85D a Tesla Model S P85D (2016) První jízdní dojmy, které jsem sepsal pro Autoweb.cz.

mk / 2016