Rubriky
dva týdny za volantem Quest 2019 - Stovka aut za jeden rok

Peugeot 308 (2. gen)

S odstupem zjišťuju, že jsem vlastně neseděl za volantem normální 308čky – vždycky to byla některá z vrcholných verzí. Je třeba ale říct, že to většinou stálo za to!

Peugeot 308 GTi 1.6 PureTech

1.6 I4 Turbo 201kW, 6MT, FWD LSD

Vrcholná verze Peugeotu 308 GTi je skutečně sportovní auto se vším všudy. Já vím, že mnoho z Vás se dívá na předokolky skrze prsty, ale 308 GTi splňuje vše co od sportovního vozu tak nějak očekáváte. A je nutno podotknout, že na brněnském okruhu nám to opravdu předvedl.

Precizní ovládání, přesné řazení, tuhý podvozek a samosvor Torsen. Ve výsledku se na suchém asfaltu prožene zatáčkami s překvapivou dravostí i při rychlostech, které by Vám normálně v hatchbacku s předním náhonem naháněly hrůzu. Samozřejmě se najdou ještě rychlejší ostré hatche, to už se ale dostáváme do teritoria aut jako je Renault Mégane RS Trophy-R nebo Honda Civic Type-R – jenže ty už potom výrazně ztrácí po stránce každodenní použitelnosti.

A dokonce můžete úplně vypnout stabilizaci – to je prostě nirvána! Znamená to, že je 308 GTi bez chyb? No, ne tak úplně, ale jde spíše o drobnosti – třeba hliníková hlavice řadící páky je sice stylová ale v létě a v zimě se Vám na ni nebude sahat moc dobře. A co teprve ten příšerný umělý zvuk motoru, když si zapnete sportovní režim? Lepší zvuky motoru měly snad i auta v prvním Need For Speedu.

Řádění na okruhu jsem si ale v 308 GTi jednoznačně užil!

mk / 2021


Peugeot 308 GT 1.6 THP 205

1.6 I4 Turbo 151kW, 6MT, FWD

Dlouhodobá spotřeba se v rámci celého testování ustálila na osmi litrech. To sice nezní nijak ohromně, je však potřeba vše uvést do správného kontextu – testovací auto často mění svého dočasného majitele a všichni testující mají tendence vůz čas od času pořádně provětrat. Obzvláště pokud jde o přiostřený model navíc vybavený lákavým tlačítkem Sport. Pokud se ale budete snažit, začnou na obrazovce palubního počítače naskakovat opravdu příjemná čísla.

Cestu z Ostravy do Prahy dálničním tempem zvládla 308 GT s více než přijatelnou spotřebou 6,4 litru na 100 km a to bez snahy spotřebu vyloženě hlídat. S převážně mimoměstskou trasou Nový Jičín – Vsetín a nazpátek si Peugeot poradil za rovných „pět na sto“, přičemž s trochou štěstí na opravdu plynulou dopravu a dostatkem sebekázně by se ještě rezerva v podobě nějaké té desetinky našla. Při běžné městské jízdě se dá pohodlně udržovat spotřeba 7,6 litrů, aniž byste se museli nějak výrazně omezovat.

Pokud se však rozhodnete zaměřit se vyloženě na spotřebu, dokážete s trochou štěstí a hromadou zenového klidu stáhnout městskou spotřebu až k hranici šesti litrů. Je ale třeba počítat s tím, že v tomto případě budete právě vy tou hlavní brzdou provozu. Obnáší to rovněž neustálé manévry s hlavicí řadící páky a držení motoru v opravdu nízkých otáčkách, tak abyste nevyprovokovali turbo k sebemenšímu nádechu.

Peugeot takto úspornou jízdu zvládne, otázkou však je, zda to zvládnete i vy. Další otázkou je, zda to má vlastně jakýkoliv smysl. Takovýmto stylem jízdy totiž využijete sotva čtvrtinu výkonu motoru – tedy alespoň podle grafů zobrazených v režimu sportovní jízdy – a je tedy na místě otázka, zda při primárním zaměření na spotřebu nesáhnout po některé ze základních motorizací.

Text je výňatkem z článku Peugeot 308 GT 1.6 THP 205: Usrkáváč benzínu napsaném pro Autoweb.cz

mk / 2018


Peugeot 308 GT 1.6 THP 205

1.6 I4 Turbo 151kW, 6MT, FWD

Třistaosmu GT jsem si užil hned ve dvou variantách. Poprvé jsem se s ní setkal na okruhu v Brně – v dieslu, s automatem a v kombíku. A strašně mě to auto štvalo. Přišlo mi upřímně příšerné.

Dneska se mi ale do ruky dostala benzínová verze s oturbenou jednašestkou z RCZtka. A měl jsem dojem, že jedu v úplně jiném autě.

Všechno bylo živé, dravé – podvozek ač relativně komfortní, tak stále pevný, krásně kopírující terén. Motor na povel letěl do otáček a auto doslova užíralo asfalt přede mnou.

S tímhle autem bych si už celkem dokázal představit žít, přestože se najdou detaily, které bych dlouhodobě špatně snášel – například trendy „debility“ v podobě dotykového ovládání a v létě pekelně nahřáté hlavice řadící páky.

mk / 2015


Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180

2.0 I4 HDi 132kW, 6AT, FWD

Jestliže jsem na 308 GTi a benzínovou 308 GT pěl samou chválu, o naftové 308 GT moc pozitivního říct nemůžu. Auto jsem měl krátce na okruhu v Brně a vrcholně mě nebavilo.

Asi by mě tolik nepopuzovalo, kdyby na sobě nemělo znáček GT – prostě by to bylo obyčejné naftové kombi se slušným motorem. Jenže se znáčkem si už hraje na něco co prostě není a to mě tak nějak štvalo.

mk / 2021