Rubriky
den za volantem na okruhu recenze

Nissan Leaf (1. gen)

Nissan Leaf 30kWh

Elektro 80kW / 30kWh, 1AT, FWD

Nejprve přišel na řadu kruhový plácek, na kterém jsme se pokoušeli udržet auto co nejdéle ve smyku a pak došlo i na klasický slalom mezi vodními sloupci na bílém jemném asfaltu simulujícím ledovou plochu. V kombinaci s hladkým plastovým návlekem byla opravdová výzva se nepřetočit. Po celý den se tak k velké radosti instruktorů novináři točili jako káči a trochu cti uhájili snad jen skandinávští kolegové.

Ono je trochu těžké kontrolovat ve smyku auto, které tak trochu postrádá zpětnou vazbu ve volantu a ani nedá hlasitým zavrčením motoru najevo, že poháněná kola ztratila přilnavost. Chce si to zvyknout a mít trochu cvik. Popravdě jsem se při snaze donutit auto k táhlejšímu a úspěšně zakončenému smyku skutečně bavil. Byla to celkem výzva a občasný úspěch opravdu potěšil.

O tom, že lze nad autem získat mistrovskou kontrolu a vodit ho zatáčkami bokem napřed bez jediného zaváhání nás přesvědčil Romain Sarazin, vítěz Nissan GT Academy 2015. Průlet tichého auta zatáčkami v jeho podání svou ladností připomínal balet. Leaf jsme si však mohli osahat i v normálním provozu. Trasa vedla kousek po dálnici do města Como až k nábřeží stejnojmenného jezera.

Zatímco na dálnici se vzrůstající rychlostí rapidně ubývaly kilometry na počítadle dojezdu, ve městě se Leaf choval jako ryba ve vodě. Rozvážnější jízda, občasné zpomalení a jízda z kopce dopřávající autu možnost, aby si pomocí rekuperace vzalo trochu energie zpět – to vše autu sedí.

A právě tady se Vám Leaf bude líbit asi nejvíce. Je tichý a klidný, dobře se s ním manévruje i v úzkých Italských uličkách a vcelku pohodlně Vás sveze i na rozbitém asfaltu a kočičích hlavách.

Skupina zaměstnanců výzkumného centra Nissanu v Barceloně (NTCE-S) se takhle dobrovolně po večerech a o víkendech pustila do přípravy závodního prototypu na základě Nissanu Leaf pro Španělskou sérii ekologických závodů ECOseries. Upravený elektromobil dostal název Cocoon – podle amerického sci-fi filmu, ve kterém kokony v bazénu dodávaly lidem energii, podobně jako nálož baterií dodává energii automobilu.

Vůz opustila zadní lavice a místo ní byla dodatečně nainstalována druhá sada baterií. Celková kapacita akumulátorů tak vzrostla na 48 kWh. I přes přidanou váhu baterií se podařilo dojezd oproti sériové verzi prodloužit o celých 75% a dojezd se tak přiblížil ke 370km. Hlavní devizou vozu je krom vysokého dojezdu i jeho snadná ovladatelnost.  V závodech na spotřebu za volant sedali členové vývojového týmu bez speciálního řidičského výcviku a i přesto dokázal tým urvat vítězství hned v prvním závodě.

Texty jsou výňatkem z článků Nissanem Leaf dveřmi napřed a Nissan Leaf project Cocoon si (ne)hraje na závodní speciál napsaných pro Autoweb.cz

mk / 2016