Jedna z nejhorších věcí, s níž se během života musí většina řidičů vypořádat, je nabytí pocitu, že již přece ví jak řídit. S výjimkou skutečně svátečních jezdců nervózních z každé vyjížďky se toto přesvědčení o dokonalosti vlastního umu týká téměř všech. Jenže toto přesvědčení téměř neodvratně vede k menší či větší facce, která Vás vrátí do reality.
Přestanete dávat pozor, začnete přeceňovat své schopnosti anebo si začnete hrát s největším nepřítelem bezpečnosti silničního provozu – mobilním telefonem. A pak přijde nepříliš heroická zkušenost na okruhu, jen těsně vybraný smyk či dokonce vlastní hloupostí zaviněná nehoda.
Po krátké zkušenosti v pozici instruktora zážitkových jízd musím říct, že většina lidí má skutečně problém reálně vyhodnotit své schopnosti. Většině běžných řidičů dnes již chybí zkušenosti se skutečně mechanickými vozy a mají tendence dělat drobné chyby, které by je mohly ve výkonném voze za byť jen trochu nepříznivých podmínek dostat do problémů.
Zatímco jemné šlapání na plynový pedál povětšinou nebyl problém, s plynulý ubíráním byla situace zcela opačná. Přitom prudké uvolnění plynu ve výkonném voze může vést k prudkému přenosu váhy, zablokování zadních kol a ztrátě kontroly nad vozem.
Praxi nenahradíš. Ale dlouhá léta a statisíce kilometrů za volantem hatchbacku střední třídy bohužel pro jízdu s výkonnou zadokoulkou nejen vesměs nepoužitelné. Naopak jsou mnohdy naopak škodlivé – třeba už jen proto, že si zažijete špatné techniky, které Vám domácí přepravník odpustí. Silný sporťák Vás za ně může pekelně vytrestat.
Proto není od věci se občas začít trochu zdokonalovat a vzdělávat. A právě v tomto ohledu je naprosto skvělá kniha Jak řídit od Bena Collinse. Zkušeného závodního jezdce, kaskadéra ale hlavně jednoho z prvních představitelů legendárního Stiga.
Kniha sice nejde nutně vždy až do největších detailů, ale nabídne ucelený a vcelku komplexní náhled na různé aspekty řízení. Základy ovládání vozu jsou doplněny podstatnou teorií. Nebudete ušetřeni ani tolik potřebného povídání o fyzikálních principech chování vozu a konečně se naučíte něco málo o magii schovávající se pojmem přenos váhy.
Dozvíte se také o chování pneumatik na různých površích, základech jízdy nejen v provozu, ale také jízdy sportovní. Na závěr se Vám dostane také popis pár základních kaskadérských technik, které byste rozhodně neměli zkoušet v provozu. Třešničkou na dortu jsou potom Collinsovy příhody jak ze závodů, tak i z natáčení Top Gearu.
Kniha má snad jen jednu slabinu a tou je ne vždy stoprocentní překlad. Jsem si vcelku jistý, že spojení volant na volant, popisující těsnou jízdu vozů série NASCAR v originále zní wheel on wheel, tedy kolo na kolo. Až na naprosto nesrozumitelnou tabulku s povrchy vozovky jde ale vesměs o celkem drobné překladatelské kiksy.
Celkově je ale Jak řídit kniha skutečně velice dobře napsaná a plná informací, které by měl znát každý, kdo se někdy chystá usednout za volant. Jde sice o knihu již trochu staršího data, ale pokud se troše sebezdokonalování nebráníte, stále se vyplatí se po ní shánět.
Původně vydáno na www.man-in.cz
mk / 2020