Rubriky
článek hodina za volantem to nejlepší, co jsem kdy řídil

Tatra 813 Kolos 8×8 Truck Trial

Projížďka truck trialovou Tatrovkou v Librosu je rozhodně jeden z mých nejlepších zážitků – patří to k těm největším motoristickým extrémům, které jsem si kdy vyzkoušel.

Tatra 813 Kolos 8×8 Truck Trial

17.6 V12 TTDI 300kW+, 5MT, 8×8

Dvanáctiválcový vznětový motor o objemu 17,6 litru se dvěma turby ze sebe po úpravách vydoluje nějakých 400 koní. Točivý moment sice není udáván, ale již u sériového vozu se hodnoty pohybovaly na hranici 1000 Nm. Sedám na sedadlo spolujezdce a instruktor, jeden ze členů závodního týmu, startuje vůz. Ozývá se drsné a hluboké dunění motoru, při kterém příjemně běhá mráz po zádech. Rozjíždíme se a vyrážíme k první překážce – hoře hlíny. V první moment mi hlavou prolétne otázka „To jako vážně?“, vůz se však dere vzhůru do prudkého kopce bez sebemenšího zaváhání.

Přehoupneme se přes vrchol, sjíždíme druhou stranou, a čumák Tatry se boří do úbočí druhého kopce. Tady by většina aut asi skončila, ale tatrovka má k limitům ještě hodně daleko. Instruktor uzavírá diferenciály a mě připadá, jako kdybychom kopec před námi sunuli dopředu. Brzy vytlačíme pryč dostatek hlíny na to, aby se předek mohl zvednout a vůz mohl pokračovat vesele dále polygonem. Prodíráme se dál drsným terénem a ve mně se mísí hned tři pocity – úžas nad schopnostmi vozu, nadšení a zároveň mírné zděšení. Blíží se totiž chvíle, kdy mám řídit já sám. Vzhledem k tomu, že za volant náklaďáku dostávám do rukou úplně poprvé, volíme mírnější terén.

I přesto však dostávám varování, abych se držel vyjetých stop. I když je terén pouze mírný, prý není až takový problém otočit vůz na střechu. No, to mě tedy moc neuklidnilo. Volant je obrovský, pedály mají tak vysoký zdvih, že i se svou obří nohou nemůžu jen tak přešlápnout a nohu musím doopravdy zvednout do vzduchu a trefit druhý pedál. Pedál spojky se pouští rychle.

Text je výňatkem z článku Řídili jsme: Tatra 813 8×8 Truck Trial napsaném pro Autoweb.cz

mk / 2014