Rubriky
den za volantem Quest 2017 - dorazit první stovku aut to nejhorší, co jsem kdy řídil

Ford EcoSport (2. gen)

Malé SUV postavené na základech Fiesty mě zrovna dvakrát neoslovilo. Spíše naopak, řádím ho mezi jedno z nejhorších aut, která jsem kdy řídil.

Ford EcoSport

1.0 EcoBoost (Turbo) 103kW, 6MT,FWD

1.5 TDCi 74kW, 6AT,AWD

… Jak je u Fordu dobrým zvykem, auto je po mechanické stránce velice dobře odladěno a podvozek velice dobře drží, je pevný a jistý, nikoliv však příliš tvrdý. Se spárami na silnicích i s dlažbou si poradí velice dobře a komfortně. Stejně dobře funguje uvnitř. Volant není úplně mrtvý a dokáže nabídnout i trochu zpětné vazby a přesné je i řazení, třebaže má na můj vkus příliš dlouhé dráhy. Vcelku mě však překvapilo schéma řazení, které pro zařazení zpátečky vyžadovalo zvednutí kroužku pod hlavicí řadící páky a následné zařazení šestého stupně. Ještě více mě zarazilo, že vůz s naftovou jednotkou měl řazení zpátečky umístěno standardně, zvednutím kroužku a zařazením jedničky.

Když už se auto rozjede, tak se na cestě chová vcelku příjemně a jistě. Problém je však s tím samotným rozjezdem.  Dle logiky Fordu si nejmenší SUV nezaslouží nic jiného, než ten nejmenší motor. K výběru tak budou tři varianty litrového EcoBoostu a jedenapůllitrový diesel EcoBlue. Litrové EcoBoosty budou k dispozici pouze s předním náhonem a výkonovým odstupňováním 74kW, 92kW a 103kW. Motor s výkonem 74kW se na trh dostane od poloviny roku 2018, motor s výkonem 103kW se do Česka nepodívá vůbec.

Měl jsem možnost vyzkoušet nejvýkonnější benzín – ten, který se u nás prodávat nebude – a pak naftovou jednotku v kombinaci s pohonem všech kol. Použít slovíčko sport v názvu vozu je od Fordu snad až příliš troufalé. Ani o nejvýkonnější nabízené verzi se zrovna o moc velkém sportovci mluvit nedá. Projevem připomíná spíše sportovce gaučového s pořádnou pneumatikou kolem břicha, jehož vrcholným výkonem je popoběhnutí na tramvaj následované pár minutami sýpání.

Přestože je auto docela lehké, rozjezd na stovku mu zabere necelých 12 vteřin a prťavý motůrek ze sebe přitom vydá vše. Na první tři rychlostní stupně se dá docela existovat, ale od čtyřky nahoru jsou už reakce hodně vlažné a při dálniční jízdě do kopce je potřeba pro udržení dálničního tempa podřazovat až na čtyřku.

Oproti tomu celkem příjemně překvapil pohon všech kol. Přestože nejde o stálý pohon všech kol, ale o automatizovaný systém, který v případě potřeby rychle připojí zadní kola s rozložením výkonu až 50 na 50, poradí si s lehkým terénem velice dobře a limitem budou spíše použité silniční pneumatiky. Díky vyšší světlé výšce a dobrým nájezdovým i přejezdovým úhlům nejsou polní cesty tedy žádným problémem a při troše opatrnosti není potřeba se bát ani trochu záludnějších lesních cestiček.

Jestli je něco v interiéru opravu otravné, jsou to A-sloupky. Ty jsou předěleny kvůli pantům dveří, takže vzniká prostor pro trojúhelníček skla. Přestože svislá část A-sloupku vypadá zvenku vcelku subtilní a trojúhelníček skla jako vcelku užitečný, pohled z interiéru už tak vesele nevypadá. Sloupek je prostě neskutečně masivní a sklíčko má v reálu velikost většího trojúhelníčku taveného sýra. Jako řidič na levé straně průzor vůbec neuvidíte, na pravé straně pak alespoň zaznamenáte zbytečnost jeho existence. Ve výsledku je zdvojený A-sloupek natolik vypasený, že se za ním v zatáčce schová celé auto, třebaže je před Vámi pouze pár metrů.

Víko kufru se neotvírá nahoru, ale do strany jako u pravého offroadu a stejně jako u pravého offroadu byste díky tomu mohli mít na pátých dveřích umístěnu rezervu, která by jinak zabírala místo v kufru. Na Evropský trh se rezerva na víku kufru nedostala a tak zůstaly spíše nevýhody – například trochu horší přístupnost kufru při parkování zadkem ke zdi a nezvyklé umístění otevírání pod chromovanou lištou v pravém zadním světle. Samotný kufr je se svým objemem 333l spíše skromnější.

….

Text je výňatkem z článku Ford EcoSport 2017: První jízdní dojmy napsaném pro Autoweb.cz

mk / 2017